mandag den 3. marts 2014

Skulpturanalyse

Et billed, som viser processen gennem skulpturforløbet
1: Skelettet af figuren
2: Hovedet kommer på kroppen
3: Færdige figur fra siden af
4: Færdige figur forfra  

Min voksfigur er meget lille, så det er nok ikke det første en beskuer lægger mærke til på en udstilling. Som beskuer, ser man ned på figuren. Det er en lille elegant figur med en oplevelse af lethed. Figuren kommer til at virke åben, da den komposition i kroppen strækker sig mod himlen.
Figuren har en tydelig konkav form i ryggen, da den svajer. Hvilket også gør at figuren har bløde former og skaber en hvis balance.
Det er tydeligt at se den vertikal linje gennem skulpturens krop. Figurens arme løber ud i to diagonaler. Kroppen har et lille svaj i ryggen, som bliver ledt ud til armenes diagonaler, dette giver figuren en dynamisk bevægelse. Da figuren er tredimensionel, kan den ses hele vejen rundt, men skaber klart mest harmoni, når den ses forfra.


Figurens møde med soklen er harmonisk, figuren er lidt hævet fra soklen, da den står på en stenligne grund. Soklen skaber en god harmoni mellem figur og soklen, selve soklen bliver næsten en del af figuren. Figuren neutral og bryder ikke soklens ramme, hvilket giver en hvis ro.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar