lørdag den 22. marts 2014

Gengivelsesstrategien



Gengivelsesstrategien er den måde vi som beskuer oplever billedet på. Kunstneren bag værket har ofte en hensigt med hvordan kunsten gengiver sig, derved bruger kunstneren et eller flere af de tre områder som gengivelsesstrategien indebære.

Øjet = er det visuelle og sansede og oplevede
Følelsen = Sanserne bliver videreformidlet via farver og kunstnerens følelser.
Tanken = Hvad kunstnere sanser gennem øjet, de farver der kommer ud på læderet

Afsender
·       Hvad vil kunstneren udtrykke og hvorfor?
Tanken: En intellektuel tilgang, tanken driver kunsten
Følelsen: retning: indefra kunstneren -> ud
Øjet: retning: udefra -> ind i kunsten (øjet)
Modtager
·       Hvordan og hvorfor vi opfatter kunsten
Er en del af vores billedanalyse. Vi behøver også formal-, betydnings- og socialanalyse for at finde gengivelsesstrategien.

Paul Cezanne
·       Frugter
·       Stilbilleder/opstilling/stilleben
·       Portrætter
·       Naturbilleder(bjerge)
·       Nøgne mennesker i naturen
·       Blomsterbilleder
·       Personer ved et bord

Valgte isolation: fokus på opstillinger opgav "korrekt" tegning - valgte harmoni. Opgav perspektivets love (ikke realistisk  Fokus på klare farver (positivt fra imp.) -forkastede impressionismens flygtighed ville hellere have et holdbart motiv (fokus på former) Struktur i motivet: ro/balance..
Den moderne kunst fader
Fordybelse i motivet/gentagelse i motivet
TANKEN: analyse af motivet


Skålen flyder ud i dugen
Klare farver bevaret
Urealistisk perspektiv
Tallerkenen kan ikke hælde så meget som den gør, især ikke med syv frugter på.
Bordet er skævt
Dugen giver en følelse af meget på lidt plads
Dugens folder virker unaturlige
Lyset og skygger passer ikke helt sammen, meget lys i skålen
Egen skygger, slagskygge ved æblet



Ingen kommentarer:

Send en kommentar