Gengivelsesstrategien
er den måde vi som beskuer oplever billedet på. Kunstneren bag værket har ofte
en hensigt med hvordan kunsten gengiver sig, derved bruger kunstneren et eller
flere af de tre områder som gengivelsesstrategien indebære.
Øjet = er det visuelle og sansede og oplevede
Følelsen = Sanserne bliver videreformidlet via farver og kunstnerens følelser.
Tanken = Hvad kunstnere sanser gennem øjet, de farver der kommer ud på læderet
Afsender
·
Hvad vil kunstneren
udtrykke og hvorfor?
Tanken: En
intellektuel tilgang, tanken driver kunsten
Følelsen: retning:
indefra kunstneren -> ud
Øjet: retning: udefra
-> ind i kunsten (øjet)
Modtager
·
Hvordan og
hvorfor vi opfatter kunsten
Er en del af vores billedanalyse. Vi behøver også
formal-, betydnings- og socialanalyse for at finde gengivelsesstrategien.
Paul Cezanne
·
Frugter
·
Stilbilleder/opstilling/stilleben
·
Portrætter
·
Naturbilleder(bjerge)
·
Nøgne mennesker
i naturen
·
Blomsterbilleder
·
Personer ved et
bord
Valgte isolation: fokus på opstillinger opgav
"korrekt" tegning - valgte harmoni. Opgav perspektivets love (ikke realistisk Fokus på klare farver (positivt fra imp.) -forkastede
impressionismens flygtighed ville hellere have et holdbart motiv (fokus på
former) Struktur i motivet: ro/balance..
Den moderne kunst fader
Fordybelse i motivet/gentagelse i motivet
TANKEN: analyse af motivet
Skålen flyder ud i dugen
Klare farver bevaret
Urealistisk perspektiv
Tallerkenen kan ikke hælde så meget som den gør, især ikke
med syv frugter på.
Bordet er skævt
Dugen giver en følelse af meget på lidt plads
Dugens folder virker unaturlige
Lyset og skygger passer ikke helt sammen, meget lys i
skålen
Egen skygger, slagskygge ved æblet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar