·
Kunstneren ønskede ikke
at opdigte steder eller tilføje
·
Maleren stod
over for sit motiv og malede præcis hvad han så
·
De forsøgte at
genskabe landskaber, flagsmykkede gader, folk på cafe + mere
·
Hurtige
pinselstrøg, ikke for mange detaljer, det skulle gøre færdigt i nuet
·
Stor vægt på
sanserne(synet, hørelse)
·
Kunne godt
gentage det samme motiv forskellige ridspunkter på dagen (lys og øjeblikket)
·
Industrialiseringen
-> bylivet/travlhed
·
Ikke sorte
skygger (lilla, brune, grønne)
·
Kunstteknikken
var i oprør
·
Brud på
traditionerne
·
Motivet af
almindelige mennesker i deres gøren
·
Maling på tube
Hvornår/hvor
|
Hvem
|
Motiv
|
Kunstnerens intension
|
Kritikere/modtagelsen
|
Frankrig
1870'erne
|
Claude Monet
Alfred sisley
Camille Pissarro
Pierre Renoir
|
Landskaber,
Folk på cafe,
gadelivet
m.m.
|
Billedet skulle males færdig
på stedet.
Sansning (øjeblikket)
Opgør/ brud på traditionerne
|
Citat: Brosten = diamanter
Selvbedrageri
Kritikere forstod ikke kunsterne
|
Malertekninsk fokus
-konturlinjer
·
Former opstår
pga. farvernes kontraster i objekt og baggrund + hurtige pinselstrøg = liv
sitren af bevægelse
Fotografiets betydning
·
Foto overtog
jobs fra malerkunsten (fx portrætter)
·
Helt ny tilgang
til billeder, ny form for kunst
·
Fotos kunne
vise detaljer dvs. malerier blev mere abstrakte
·
Fotos vat
udgangspunkt for maleriets motiv (ref. Krøyer)
·
Motiver blev
drastisk beskåret
Ingen kommentarer:
Send en kommentar