mandag den 24. marts 2014
Arkitekturen og det rituelle rum
Refleksioner over ”Arkitekturen og det rituelle rum”:”Et rum bliver rituelt, når begivenheder, der betyder noget særligt for os,
foregår her, og når de foregår på samme måde igen og igen.” 1. Beskriv ritualerne knyttet til et kunstmuseum (får bygningerne dig til
at opføre dig på en bestemt måde?) - Da det er meget stort er bliver det meget overvældet at være i som
beskuer. Jeg havde oplevelsen er storhed og frihed, til dels på grund af de
store vinduespartier og de hvide vægge. Det virker også til at være meget fint
når man ser på bygningen udefra. Da vi ved det er at musse får man en masse
tanker om at man skal passe på, ikke røre, opføre sig pænt og bevæge sig stille
og roligt rundt. 2. Beskriv ritualerne knyttet til en skole (får bygningerne dig til at
opføre dig på en bestemt måde?)- Skolen er et sted vi kommer hver dag. Skolen har en mase bestemte
ritualer med sig. Vi møder i skole klokken 8.05, har frikkvatere på bestemte
tidspunkter, man skal række hånden op hvis man vil sige noget og der er helt
gense regler for hvordan man opfører sig og hvilke regler og rammer skolen har.
Når vi får undervisning er der en lære knyttet en lære til det enkelte
fag. 3. Beskriv i ca. 75 ord hvordan du oplever arkitektur efter dette forløb i
forhold til før vi kørte forløbet.- Vi startede stille og roligt ud, hvor vi satte os ind i arkitektturen på
Herning Gymnasium. Vi skulle lade som om vi aldrig havde været på Gymnasiet får
og se hvilke billeder og associationer vi fik når vi så bygningen udefra og
hvilke vi fik af Gymnasiet indefra. Forløbet har været rigtig godt og været
spændende. Det var en super god afslutning at tage ud på Holstebro Kunstmuseum,
dette gav os en ny oplevelse af rum og arkitektur, da det var meget anderledes
fra Herning Gymnasium
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar