I vores hverdag møder vi en masse forskellig arkitektur også selvom vi ikke lægge mærke til det. Eksempelvis er en kirkes opbygning meget anderledes end din skole. Vi gør ikke rundet med de samme følelser, når vi er ved købmanden, eller når vi er på et museum. De mange forskellige rum har hver især en effekt på os, nogle rum har mere end andre. Det hænger alt sammen med den udformning rummet har og hvilke indtryk de skaber.
Mange rum er bundet sammen med forskellige handlinger og ritualer - et rituelt rum. Et rum vil blive rituelt, når nogle bestemte begivenheder foregår i rummet. Det rituelle rum kan være dit værelse, din skole, kirken m.m.
Værelset: Det er her du tilbringer din tid når du sover, laver lektier, ser tv. Uden vi selv tænker over det, gør vi det samme igen og igen i løbet af en dag.
Skolen: Du kommer i skole på et bestemt fastlagt tidspunkt hver dag, har skema for bestemte timer, frikkvatere. Du følger skolens regler og ritualer.
Kirken: Kirken bliver ofte set som et rituelt rum, da der er en hvis rækkefølge man følger når man er til gudstjeneste; Indgangsbøn, altergang, prædiken, nadver m.m.
Landskamp: Inden håndboldherrende begynder deres håndbold kamp, er det et ritual at spillerne + publikum synger nationalsangen. Spillerne + publikum dele begge forhåbningen om at "Vi" vinder denne kamp, selvom det er op til spillerne at præstere.
Når vi i hverdagen går ind og ud af en masse rum, får vi endel indtryk af rummet. Normalt kommer vi ikke ind i rum med meget højt til loftet, derfor er det ofte meget overvælde at komme ind i rum med meget højt til loftet fx en kirke, teatre og sportsstadioner. Uden vi selv tænker over det påvirker rummets udformninger og opbygning mere end vi er klar over. Om rummet er højt til loftet eller lavt, kan give os følelsen af åbenhed eller klaustrofobisk. Lyset spiller også en hvis rolle, dette giver rummet personlighed og et helt særligt lys til rummet.
Registrering af Herning Gymnasie:
Vi fik til opgave 2 og 2 at gå ud og se hvordan Herning Gymnasie er lavet arkitektonisk, og notere hvordan vi oplevede at være på gymnasiet:
- Mange kantede former
- De firkantede former dominere
- Alt er vinkelret, ingen skæve former
- Der er ikke så højt til loftet, det virker indelukket
- Kedeligt loft + vægge
- Ned af gangene hænger der lamper som der ikker er i brug, lamperne sidder i loftet “indbygget”
11, 12 gangen er den nye del:
- Naturlige bløde/runde former
- Mere moderne og bevægeligt
- Højt til loftet
- Fokus på design
- Naturligt lys, store vinduer
- Større fokus på materialer og farve (rød)
- Lidt dårlig akustik
Ingen kommentarer:
Send en kommentar