mandag den 10. marts 2014

Arkitektur - rummets betydning

I vores hverdag møder vi en masse forskellig arkitektur også selvom vi ikke lægge mærke til det. Eksempelvis er en kirkes opbygning meget anderledes end din skole. Vi gør ikke rundet med de samme følelser, når vi er ved købmanden, eller når vi er på et museum. De mange forskellige rum har hver især en effekt på os, nogle rum har mere end andre. Det hænger alt sammen med den udformning rummet har og hvilke indtryk de skaber. 
Mange rum er bundet sammen med forskellige handlinger og ritualer - et rituelt rum. Et rum vil blive rituelt, når nogle bestemte begivenheder foregår i rummet. Det rituelle rum kan være dit værelse, din skole, kirken m.m.

Værelset: Det er her du tilbringer din tid når du sover, laver lektier, ser tv. Uden vi selv tænker over det, gør vi det samme igen og igen i løbet af en dag.
Skolen: Du kommer i skole på et bestemt fastlagt tidspunkt hver dag, har skema for bestemte timer, frikkvatere. Du følger skolens regler og ritualer.
Kirken: Kirken bliver ofte set som et rituelt rum, da der er en hvis rækkefølge man følger når man er til gudstjeneste; Indgangsbøn, altergang, prædiken, nadver m.m. 
Landskamp: Inden håndboldherrende begynder deres håndbold kamp, er det et ritual at spillerne + publikum synger nationalsangen. Spillerne + publikum dele begge forhåbningen om at "Vi" vinder denne kamp, selvom det er op til spillerne at præstere.

Men hvorfor gør vi disse ritualer? Jo, det er vores egne behov vi opfylder. Vi dyrker det vi har en fælles opfattelse om noget er betydningsfuldt. Det hænger sammen med at rummene skaber fællesskab mellem mennesker, det giver minder og fælles værdier. Når vi udøver de rituelle handlinger bekræfttiger vi hinanden om, at på lige præcis denne måde er den rigtige måde at gøre tingene på. Alt dette trækker os ud af hverdagen og skaber en helhed for os gennem deres symbolske form.

Når man snakker om arkitektur, består den af fire dimensioner: Højde, længde, bredde og tid.
Når vi i hverdagen går ind og ud af en masse rum, får vi endel indtryk af rummet. Normalt kommer vi ikke ind i rum med meget højt til loftet, derfor er det ofte meget overvælde at komme ind i rum med meget højt til loftet fx en kirke, teatre og sportsstadioner. Uden vi selv tænker over det påvirker rummets udformninger og opbygning mere end vi er klar over. Om rummet er højt til loftet eller lavt, kan give os følelsen af åbenhed eller klaustrofobisk. Lyset spiller også en hvis rolle, dette giver rummet personlighed og et helt særligt lys til rummet.


Registrering af Herning Gymnasie:

Vi fik til opgave 2 og 2 at gå ud og se hvordan Herning Gymnasie er lavet arkitektonisk, og notere hvordan vi oplevede at være på gymnasiet:

31,32,21 & 22 gangene er den gamle del af gymnasiet:

  • Mange kantede former
  • De firkantede former dominere
  • Alt er vinkelret, ingen skæve former
  • Der er ikke så højt til loftet, det virker indelukket
  • Kedeligt loft + vægge
  • Ned af gangene hænger der lamper som der ikker er i brug, lamperne sidder i loftet “indbygget”

11, 12 gangen er den nye del:
  • Naturlige bløde/runde former
  • Mere moderne og bevægeligt
  • Højt til loftet
  • Fokus på design
  • Naturligt lys, store vinduer
  • Større fokus på materialer og farve (rød)
  • Lidt dårlig akustik 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar