Middelalderen
Kristendommen som drivkraft i samfundet tilbage i middelalderen. Hvilket afspejler sig i den kunst, der er malet fra den tidsperiode. Kunsten var underlagt kirkens autoritet – bestilt af kirken – derfor de mange religiøse motiver. Når kirken fik deres kunst malet, dikterede de helt ned til nederste detalje om, hvad det skulle være på billedet. Kunsten indgik der ofte forskellige symboler, så det var let at identificere, hvilken kristen person der fremkom på billedet.Fx:
Englen: Mathæus
Løven: Markus
Oksen: Lukas
Ørnen: Johannes
Middelalderens kunst har typisk en meget streng komposition og opbygning. Dette betød at kunstnerens frihed og fortolkninger var meget begrænset. Ved at understrege adskillelsen mellem det guddommelige og livet på jorden, foretrak man dengang at afbilde personerne symbolske frem for menneskelige. Så som det guddommelige fik malet en guldglorie rund om hovedet. De mest betydningsfylde personer i billedet er klart større en de mindre betydningsfulde. Sådan som et almindeligt menneske blev slet ikke malet. Men med en undtagelse, hvis mennesket var på vej ned i skæresilden eller på vej til himmels.
Middelalderens kendetegn:
- Ikke et matematisk perspektiv
- Flade betonede billeder (lidt egen skygger, men ikke et dybt rum)
- Omvendt perspektiv (orthogonalerne forsvinder i mange forsvindingspunkter)
- Figurerne var klædt i folderige dragter, som skjulte deres former
- Kunsten henviste til en højere guddommelig verden, fx via farvesymbolik
- Gud var højt hævet over mennseket
Udviklingen til Renæssancen
I Renæssancen begyndte kunstnerne at eksperimentere med at male en naturlig gengivelse. Da renæssance betyder genfødsel, blev det en genfødsel af antikkens klassiske kunst, filosofi og idealer. Da handelsbyerne blev stører, kom der mange rige og velhævende mennesker, der også var interesseret for kunst, hvilket gik hen og svækkede kirkens magt.Renæssancens kendetegn:
- Man opfinder det matematiske perspektiv (et forsvindingspunkt)
- Mere realistisk billedrum/tredimensionalitet i objekterne (skygger og farver)
- Observerer virkeligheden og forsøger at gengive den realistisk
- Kunstneren lagde stor vægt på individet, frem for gruppen af mennesker
- Gudsforholdet mellem menneske og Gud, kom i øjenhøjde med hinanden
- Religiøse symboler der var mere skønhedspræget
- Der blev lagt vægt på perspektivet og dybden i billedet
- Der blev lagt fokus på farverne og lyset
- Overlapning af figurer i billedet
De forskellige synsvinkler:

- Normalt/neutralt perspektiv: kommer til udtryk, når forsvindingspunktet er centralt i billedet.

- Fugleperspektiv: Kommer til udtryk, når forsvindingspunktet er placeret lavt på billedet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar