tirsdag den 25. februar 2014

Renæssance og Barok - Peter og Jesu korsfæstelse

                                                                 


1.     Lav en formalanalyse af de to værker 2. udfyld de to kolonner i midten med Wölfflins formalanalysebegreber
Masaccio: Peters Korsfæstelse (1426)
Stilart:
Wölfflins
analysebegrebs-par
Caravaggio Peters Korsfæstelse (1601)
Stilart:
Lys: Alt er lige belyst

Lineær


Malerisk
Lys: Kraftig lys fra side, og baggrunden lægger i mørke

Rum: Lag på lag, for,- mellem – og baggrund. Horisontale og vertikale linjer. Statisk.


BETYDNINGSANALYSE:
Det at han vender på hovedet kan være et symbol på ydmyghed
Han døde som martyr, ha døde på sin tror, da der var kristenforfølgelse omkring år 64.

Rum: Det er meget mørk, så man kan kun se det der sker i forgrunden. Mange Diagonalerne opbygger et rum i billedet, dynamisk. Det grønne lægger halvt uden for billedet.
Komposition: symmetrisk





Komposition: diagonaler
Farve: Der mangfoldighed i billedet, hver figur har deres egen farve



Farve: Farverne smelter sammen pga. skyggerne og lyset. Mange egen skygger.
                             
                                                                    

Rafael: Korsfæstelsen (1502-03)
Stilart:
Wölfflins
analysebegrebs-par
Rubens: Korsfæstelsen (1620-21)
Stilart:
Lys: Klar afgrænsning mellem de forskellige farver. Jævn belysning, lineær belysning.

Lineær


Malerisk
Lys: Farverne flyder sammen, ekstern lyskilde, lyset lander på Jesus.

Rum: Flade(det gør paralle retning, er opbygget i lag), lidt overlapning i bunden, intet forsvindingspunkt, symmetrisk. Statisk.




Rum: Dybde(diagonalt opbygget, diagonalerne går skråt ind over billeder, de går ud af billedet). Dynamisk.
Komposition: symmetrisk




Komposition: diagonaler
Farve: Hver figur har sin egen farve. Mangfoldighed (der er flere selvstændige individer)




Farve: En stor enhed, svært at pille noget ud af billedet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar