1. Lav
en formalanalyse af de to værker 2. udfyld de to kolonner i midten med
Wölfflins formalanalysebegreber
Masaccio: Peters Korsfæstelse
(1426)
Stilart:
|
Wölfflins
|
analysebegrebs-par
|
Caravaggio Peters Korsfæstelse
(1601)
Stilart:
|
Lys: Alt er lige belyst
|
Lineær
|
Malerisk
|
Lys: Kraftig lys fra side, og baggrunden lægger i mørke
|
Rum: Lag på lag, for,- mellem – og baggrund. Horisontale og vertikale
linjer. Statisk.
|
BETYDNINGSANALYSE:
Det at han vender på hovedet kan være et symbol på ydmyghed
Han døde som martyr, ha døde på sin tror, da der var
kristenforfølgelse omkring år 64.
|
|
Rum: Det er meget mørk, så man kan kun se det der sker i forgrunden.
Mange Diagonalerne opbygger et rum i billedet, dynamisk. Det grønne lægger
halvt uden for billedet.
|
Komposition: symmetrisk
|
|
|
Komposition: diagonaler
|
Farve: Der mangfoldighed i billedet, hver figur har deres egen farve
|
|
|
Farve: Farverne smelter sammen pga. skyggerne og lyset. Mange egen
skygger.
|
Rafael: Korsfæstelsen (1502-03)
Stilart:
|
Wölfflins
|
analysebegrebs-par
|
Rubens: Korsfæstelsen
(1620-21)
Stilart:
|
Lys: Klar afgrænsning mellem de forskellige farver. Jævn belysning,
lineær belysning.
|
Lineær
|
Malerisk
|
Lys: Farverne flyder sammen, ekstern lyskilde, lyset lander på Jesus.
|
Rum: Flade(det gør paralle retning, er opbygget i lag), lidt
overlapning i bunden, intet forsvindingspunkt, symmetrisk. Statisk.
|
|
|
Rum: Dybde(diagonalt opbygget, diagonalerne går skråt ind over
billeder, de går ud af billedet). Dynamisk.
|
Komposition: symmetrisk
|
|
|
Komposition: diagonaler
|
Farve: Hver figur har sin egen farve. Mangfoldighed (der er flere
selvstændige individer)
|
|
|
Farve: En stor enhed, svært at pille noget ud af billedet.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar